Mimoriadne situácie v doprave sa stanú celodennou realitou

Bratislava prejde od polovice februára jednou z najväčších skúšok v histórii. Výstavba dôležitých stavieb dopravnej infraštruktúry, ktoré majú paradoxne priniesť zlepšenie situácie na cestách, spôsobí v najbližších dvoch rokoch kolapsové stavy. Keďže obe najväčšie stavby ležia v Ružinove, najviac skúšaná bude naša mestská časť.

Bratislavu čakajú najhoršie dopravné uzávery v histórii. Okrem ulice Mlynské Nivy, kde pokračuje výstavba autobusovej stanice, budú počas dvoch rokov striedavo uzatvárané rôzne výjazdy na križovatke pod Prístavným mostom. „Keďže je situácia na prvý pohľad neprehľadná, požiadal som konzorcium D4/R7 o výklad.
Diaľnica bude stále otvorená, aj z Petržalky sa bude dať stále ísť do Ružinova (a naopak). Nebude sa ale dať ísť na Slovnaftskú - ani z diaľnice, ani z Prístavnej. Kruháč pod Prístavným mostom bude takmer úplne zrušený, a po dokončení stavby o dva roky už vôbec nebude fungovať“
hovorí starosta Ružinova Martin Chren.

Prestavbou križovatky Prievoz vznikne moderná mimoúrovňová križovatka, ktorá prepojí Diaľnicu D1, Rýchlostnú cestu R7 a mestské komunikácie Bajkalská ulica a Prístavná. Výsledkom tak bude výrazne bezpečnejšia križovatka vďaka, ktorej zmizne z Bratislavy jedno z najnehodovejších miest.

Uzavrú sa niektoré zjazdy a nájazdy z Prístavného mosta. Zo Slovnaftskej sa bude dať ísť len rovno na Bajkalskú a smer Trnava. Prístavná ulica v smere z mesta bude úplne slepá. „Keby bývalé vedenie mesta kvôli voľbám tieto veci neodkladalo, minimálne jedna z týchto dvoch stavieb mohla byť dnes už takmer hotová a nezbehli by sa dve uzávery naraz. Na poslednú chvíľu sa teraz snažíme hasiť, čo sa dá. BUS pruhy, ktoré sa “nedali” vybaviť 10 rokov, teraz mesto vybavilo za mesiac. Posilňuje sa kapacita MHD, vymýšľajú sa obchádzkové trasy najvýhodnejšie pre obyvateľov,“ vysvetľuje starosta Martin Chren.

Ružinov bude dopravnými uzáverami postihnutý najviac z celého mesta. Všetky doprané modely ukazujú zhustnutie dopravy na našich cestách až o 200 %. To znamená 3x viac áut napríklad na Bajkalskej ako dnes. „Ranné a poobedné zápchy sa pretiahnu na celý deň a v najvyťaženejších časoch, ak sa dosť ľudí nerozhodne nechať auto radšej doma, bude doprava úplne kolabovať. Ani nám, ktorí to tu poznáme, nepomôže spoliehať sa na ”tajné” skratky cez bočné uličky - doprava bude stáť všade a snaha obiehať hlavné ťahy cez vedľajšie ulice ju naopak ešte viac spomalí a zhorší,“ dodáva starosta, ktorý zároveň apeluje na ľudí, aby v čo najväčšej miere využívali hromadnú dopravu.

Zmena v organizácii dopravy sa prejaví najmä na najviac zaťaženej Gagarinovej ulici. Po tejto tepne môže prejsť v špičke jedným pruhom autami za hodinu cca 900 ľudí. Súčasná kapacita verejnej dopravy však dokáže v tom istom čase prepraviť jedným pruhom 4.700 ľudí (dnes prepravuje cca 3.000). Modelová dopravná situácia poukázala na to, že pokiaľ dnes trvá prejazd Gagarinovou ulicou v špičke cca 30 min, MHD by po Gagarinovej mala aj v špičke prejsť za 6 minút. Pokiaľ cesta z Vrakune po Mlynské nivy trvá aj hodinu, po novom, verejnou dopravou zo zastávky Cintorín Vrakuňa po Mlynské nivy, potrvá 14 minút.

Na Gagarinovej ulici preto pribudnú bus pruhy v oboch smeroch a autobusy budú naozaj posilnené tak, aby šiel jeden spoj v priemere zhruba každú minútu. „Požiadal som pána primátora, aby skrátil intervaly, v ktorých chodia z Ružinova električky a aby k nám posielali len nové, veľkokapacitné súpravy,“ dodáva starosta Martin Chren. V smere do centra budú na Gagarinovej vyznačené dva pruhy pre osobné autá a jeden pre MHD. Smerom na Podunajské Biskupice bude jeden pruh pre autá a jeden pre MHD (viď obrázok).

V oblasti Mlynských nív vznikne samostatná obchádzková trasa pre MHD, ktorá pôjde po Páričkovej ulici a ostatná osobná doprava smerom do Starého Mesta pôjde po Landererovej ulici. „Toto riešenie bolo možné aj vďaka tomu, že developer HB Reavis dal k dispozícii rezidentom vo večerných a nočných hodinách a počas víkendu parkovacie miesta v jeho podzemných garážach približne v rovnakom počte, aký bolo potrebné kvôli zdvojsmerneniu Páričkovej zrušiť,“ povedal na tlačovej konferencii primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Na našej stránke MČ Ružinov budeme v najbližších dňoch prinášať aktuálne informácie o obchádzkových trasách, o zmenách organizácie dopravy, a podobne.

Milan Stanislav

Vizualizácie D4R7 Construction s.r.o.

 

Fotogaléria: