Zdravoveda pre seniorov

Šesť rád ako zvládnuť odchod do dôchodku

Cítite sa osamelí, pretože ste po odchode na dôchodok stratili kontakt s kolegami? Nezúfajte, získali ste cennú devízu, voľný čas. A navyše, nenaháňajú vás žiadne termíny, porady a večne nespokojný šéf.

Odchod do dôchodku býva veľkou a aj náročnou životnou zmenou. Psychológovia potvrdzujú, že pre mnohých seniorov býva pocit osamelosti traumatizujúci. Neumárajte sa negatívnymi myšlienkami, možností, ako byť užitočný a aj v dobrej psychickej a fyzickej forme, je veľa.

1. Venujte sa vnúčatám

Úloha starého rodiča je pri výchove vnúčat nenahraditeľná.

Nikto iný nemá toľko trpezlivosti, času na prechádzky a hry s nimi ako vy.

2. Stretávajte sa s priateľmi

Odchod do dôchodku neznamená, že prerušíte všetky doterajšie kontakty, práve naopak. Dohodnite si s priateľmi pravidelné stretnutia či už na športových, kultúrnych alebo iných podujatiach. Niektorí seniori majú také nabité dni, že všetko ani nestíhajú.

3. Cestujte

Ak vám to financie a zdravotný stav dovoľujú, cestujte. Alebo si aspoň z času na čas urobte výlet na miesta, kam ste vždy chceli ísť.

4. Učte sa

Čas, ktorý máte k dispozícii, môžete využiť na učenie, napríklad jazykov, alebo na počítačové kurzy. Vďaka nim môžete byť v kontakte so svojimi blízkymi či príbuznými, ktorí sú ďaleko.

5. Hýbte sa

Mnohí vo vyššom veku na šport rezignujú, no každý lekár vám povie, že je to chyba. Nemusíte lámať rekordy, stačí, ak minimálne hodinu denne venujete chôdzi. V každom počasí.

Zdatnejší môžu aj behať alebo chodiť do fitnescentra. Hlavne neseďte zatvorení doma, pravidelný pohyb rozprúdi celé telo a vy sa budete cítiť oveľa lepšie.

6. Vráťte sa ku koníčkom

Konečne máte čas na svoje koníčky, záhradku či domáce majstrovanie. Oprášte svoje zručnosti z mladosti a môžete tak urobiť radosť rodine alebo priateľom.

Jozefína Kaššová

Vydanie: