Vladimír Sloboda

V komunálnej politike už nie ste žiadnym nováčikom. Ak by ste mali porovnať v čom je súčasné zastupiteľstvo iné než to predchádzajúce?

Iné je určite v tom, že je viac roztrieštené. Viac kandidátov, ktorí síce kandidovali za politické strany, ale nehlásia sa k nim. To samozrejme vyvoláva potrebu na dlhšiu diskusiu o dôležitejších bodoch. Úplne nových poslancov je opäť dosť, ale už sú podľa môjho názoru všetci „v obraze“. Čo ma však mrzí, sú niekedy úplne nekompetentné návrhy niektorých poslancov, ktorí majú skúsenosti, napriek tomu stále nevedia, aké sú kompetencie zastupiteľstva. Nehovorím, každý robíme chyby, ale nemalo by sa to stávať opakovane.

V minulom volebnom období ste pôsobili ako zástupca starostu. Ako veľmi sa vám zúžil priestor na presadzovanie vašich riešení ako poslancovi?

Zúžil sa mi prakticky na nulu.☺Keďže som nepodporoval súčasného starostu vo voľbách, aj jeho väčšina poslancov, ktorú v zastupiteľstve má rovnako nepodporuje moje návrhy. Bolo to vidno už na úvodných zastupiteľstvách, kde neschválili moju nomináciu do komisie, kde sa cítim byť kompetentný, rovnako ani do rád škôl, ktoré poznám dlhodobo. Takže určité „trucpodniky“ sa pri mojich návrhoch zjavia. Snažím sa dávať čo najpresnejšie návrhy a k veci. Občas, aj keď som za SaS jediný poslanec, dokážem presvedčiť ostatných, že predkladaný návrh je nezmysel. Najvypuklejšie to bolo, keď bol predložený návrh na ocenenie osobností Ružinova. Predkladateľ si nebol schopný prečítať jediný odstavec VZN, kde sa o procese oceňovania píše a vymyslel si úplne vlastnú verziu. Poslanci nakoniec návrh neschválili a starosta následne pri ocenení obišiel VZN.

V týchto dňoch vám opäť krúži nad stolom problém celomestskej parkovacej politiky. Vy ste zastupovali Ružinov v komisii, ktorá pripravovala parkovanie za primátora Ftáčnika. Bude tento nový pokus úspešný?

Ak bude tento pokus úspešný, tak to bude pohroma pre všetkých obyvateľov Bratislavy, ale obzvlášť pre Ružinovčanov. Od roku 2011 som sa za Ružinov zúčastňoval stretnutí k tejto téme. Na parkovacej politike spolupracoval aj odborník s OSN, s ktorým sme myslím pripravili dobrý návrh parkovacej politiky. Žiaľ, ako to občas býva, na magistráte dokázali z tohto návrhu vytvoriť úplne niečo iné. Výsledkom je, že Bratislavčan bude platiť za parkovanie keď príde do inej mestskej časti, to sme pôvodne nenavrhovali.

Trvalá pripomienka Ružinova je problém tzv. vnútroblokov, teda parkovania na účelových komunikáciách. Aké sú možnosti riešenia tohto problému?

Pre nás ružinovčanov je vážnym problémom to, že parkovacia politika sa týka len miestnych komunikácií, nie účelových komunikácií. A to sú takmer všetky tie, ktoré máme pod oknami domov či vo vnútroblokoch. Vzniklo to žiaľ historicky počas budovania sídlisk Ružinova. Prijatím parkovacej politiky spôsobíme akurát to, že všetci tí, čo nebývajú v Ružinove, sa začnú o to viac tlačiť na komunikácie rovno nám pod oknami, lebo tam ich nikto nespoplatní. Podľa mňa najpodstatnejší problém aktuálneho návrhu je, že sa bude môcť parkovať len na miestach, kde to technická norma umožňuje. Ako príklad uvediem lokalitu Budovateľská na Nivách a Jadrová/Rovníková na Ostredkoch. Ak by sme tu spustili parkovaciu politiku tak z cca 250 parkovacích miest ostane približne 25, lebo ostatné nebudú spĺňať podmienky na parkovacie miesto. Na zvyšku teraz využívaných miest sa nebude smieť vyberať parkovné a teda ani parkovať. Takže namiesto, aby zmena pomohla, skôr vytvorí ešte väčší pretlak na parkovacie miesta. Pričom by stačila drobná zmena zákona, neriešilo sa parkovanie ako zaujatie verejného priestranstva ale ako parkovanie v zóne a tieto problémy by neboli. Tento návrh plánujem predložiť do NR SR ešte v tomto roku.

Tri veľké mestské časti Petržalka, Staré mesto a Nové mesto s pripomienkami súhlasili s návrhom VZN o parkovaní aj so zmenou štatútu hl. mesta. Ružinov neprijal žiadne uznesenie. Čo bude nasledovať?

Hlasovanie o tomto uznesení bolo dosť zmätočné. Mestskí poslanci však bez ohľadu na náš názor parkovaciu politiku schváliť môžu. Vzhľadom na to, že Staré mesto už parkovanie spoplatnené má, ako aj na to, že Nové mesto je v dotyku s Ružinovom skôr len športoviskami, tak nepredpokladám, že by to vyvolalo citeľný nápor na parkovacie miesta v Ružinove. Ak samozrejme nepočítam športové podujatia, počas ktorých je nápor aj teraz. Takisto aj čo sa týka Petržalky. Tú využívajú na parkovanie tí, čo prejdú cez mosty do Starého mesta. Tam máme Eurovea a novovznikajúce budovy na Továrenskej. Pre nás to však bude znamenať určite to, že ak budeme chcieť ísť do Petržalky alebo Nového mesta autom, budeme im musieť platiť. Hoci všetci platíme daň z príjmu aj daň z nehnuteľnosti v prvom rade ako obyvatelia Bratislavy.

Prinesie parkovacia politika bez vybudovania nových parkovacích miest zlepšenie situácie?

Primátor tvrdí, že určite áno, tak mu treba veriť ☺ Niekde samozrejme začať zmeny musíme, a mesto nemá na to, aby najprv vytvorila lepšie podmienky na cestovanie MHD a následne spoplatniť parkovanie. Aktuálny návrh však znie tak, že keby sme ho zobrali doslova, tak od nového roka začneme chodiť všetci MHD a autá na presuny po Bratislave prestaneme používať. Ale potom čo s nimi? Zrazu v januári pribudnú v ponuke bazárov tisícky áut lebo sa ich všetci budeme chcieť zbaviť aby sme nemuseli platiť parkovné? Obávam sa skôr, že parkovacia politika nám nepridá, ale uberie z parkovacích miest, tak ako som pred chvíľkou spomenul.

Je vôbec priestor na budovanie nových parkovacích miest? Nehrozia petície občanov proti prípadným záberom zelene, či zahusťovaniu parkovacími domami?

Priestor na budovanie parkovacích miest je. Len by bolo nevyhnutné naozaj sa chcieť do toho pustiť, pretože by to bol dlhý a komplikovaný proces. V prvom rade, čo sa týka zahusťovania parkovacími domami, tak tie by mali vznikať na okrajoch, takže by zahusťovať sídliská nemali. A pre nás Ružinovčanov sú viaceré možnosti. Napríklad tam, kde sú väčšie parkoviská, by mohli vzniknúť polozapustené dvojpodlažné parkoviská. Takže by ani neclonili, stále by boli s prístupom denného svetla a takéto riešenie nie je ani veľmi drahé. A zdvojnásobil by sa počet parkovacích miest. Niečo podobné môže vzniknúť napríklad aj na mieste súčasných „kolónií“ garáží, kde opäť, súčasní majitelia garáži by mohli mať polozapustené, ale plnohodnotné garáže a nad nimi môžu byť plochy parkovacích miest. Túto možnosť komplikuje to, že sa pozemky pod garážami rozpredávajú, ale je to vec diskusie a prezentácie výhod aj pre majiteľov garáží. A až posledná možnosť by mali byť zábery zelene, ak vôbec.

Vy ste nielen poslanec v Ružinove, ale zasadáte aj v krajskom zastupiteľstve a od posledných volieb aj v národnej rade. Prináša vám takéto spojenie funkcií nadhľad?

Jednoznačne áno. Opakovane sa stáva, že sa niektoré témy prelínajú medzi krajom a mestskou časťou a teraz aj s Národnou radou. Výhodou je, že sa môžem teraz plnohodnotne opäť venovať celej problematike samosprávy, pretože som po zvolení musel opustiť kolegov vo firme a naplno sa začať venovať zákonom.

Čo by ste chceli presadiť do zákonov na základe skúseností z komunálnej politiky.

Kandidoval som do parlamentu práve z toho dôvodu, že tie skúsenosti mám a chcem sa aj tam venovať samospráve. Dôkazom je, že som vo výbore pre verejnú správu a za asistenta som si vybral skúseného komunálneho poslanca. Chcem sa venovať v prvom rade drobným zmenám zákonov, ktoré sú nevyhnutné, aby jednak uľahčili nám, obyvateľom, vzťahy s úradmi, ale rovnako, aby aj úradníci mali vyčistené zákony o nejasnosti a nezmysly. Výhodou je, že poznám situáciu z oboch strán. A v druhom rade sa chcem zaoberať zmenou fungovania obcí, krajov a miestnej štátnej správy ako takých. Súčasný model nie je zrovna ideálny. To rozhodne nebude na pár mesiacov, ale dlhodobá koncepčná práca plná stretnutí a diskusií, či už s odborníkmi, ale aj aktivistami.

AJ TOTO SOM JA

Keďže som z cyklokuriérskej firmy, na prepravu do škôlky je bicykel ideálny. Nabudúce už mladý bude ale šliapať na vlastnom bicykli P.S. Počas jazdy aj s prilbou

Milan Stanislav

Vydanie: Jún 2016