Doprava v Bratislave: Komplikované prejazdy, zlé parkovanie

Autobusové pruhy, oranžové vyznačenie na cestách a rozkopávky v okolí Prístavného mosta spolu s uzatvorením bulváru Mlynské Nivy sa už stali bežnou súčasťou koloritu nášho mesta. A aj keď bežnou, určite nie komfortnou. Podobne naliehavé je aj riešenie parkovania a nevyhnutnosť ponúknuť ľuďom, ktorí do Bratislavy cestujú denne, ekologickejšiu alternatívu.

Uzatvorené zjazdy

Koncom leta pribudlo k doterajším obmedzeniam vjazdu z Prístavného mosta do Ružinova aj uzatvorenie zjazdov smerom na Bajkalskú a Slovnaftskú ulicu. Keďže táto trasa z Petržalky cez Prístavný most je jednou z najfrekventovanejších v Bratislave, jej uzatvorenie môže po začiatku školského roka značne skomplikovať dopravu v meste a výrazne to pocíti aj Ružinov. Vodiči, ktorí sa sem chcú dostať z Petržalky, teraz prichádzajú najmä cez Einsteinovu a potom cez Most Apollo. Druhou možnosťou je zísť až na Gagarinovej ulici.

Túto uzáveru si nevyžiadala výstavba bratislavského obchvatu, pri výstavbe sa však zistilo, že technický stav zjazdu na Bajkalskú je v takom zlom stave, až by predstavoval bezpečnostné riziko. Alternatíva, kedy by boli zjazdy zbúrané a postavené nanovo, by však bola časovo podstatne náročnejšia ako takáto zásadná rekonštrukcia, ktorá by mala byť ukončená 31. marca 2021.

Sprejazdnenie Nív

Výstavba novej autobusovej stanice a bulváru Mlynské Nivy bola a stále je skúškou nervov množstva vodičov v čase rannej a poobednej dopravnej špičky. Do konca jesene by sa však situácia v tejto časti mala zlepšiť. Aj keď nová autobusová stanica ešte otvorená nebude, ulica Mlynské Nivy je dôležitou dopravnou tepnou, a tak je obnovenie obojsmerného prejazdu pre individuálnu a autobusovú dopravu nevyhnutnosťou. Pomôcť by to malo najmä Záhradníckej a Svätoplukovej ulici. Vo svojej konečnej podobe bude bulvár zahŕňať aj podzemný kruhový objazd, ktorý povedie k autobusovým nástupištiam, a pribudnú aj oddelené cyklotrasy.

Rezidentské zóny

Oblasť 500 bytov, ktorá s touto oblasťou priamo susedí, je súčasnou situáciou zasiahnutá asi najviac. Každodenný život však obyvateľom už roky komplikovali najmä zamestnanci z okolitých biznis centier, ktorí si z tejto lokality spravili oblasť bezplatného celodenného parkovania. A ani autá „týždňovkárov“ tu neboli žiadnou výnimkou. Potom, čo práve tu začiatkom roka mestská časť uviedla do praxe pilotný projekt regulovaného parkovania, pokračuje Ružinov v budovaní ďalších zón regulovaného parkovania. Pôjde o zvyšnú časť lokality Nivy, lokalitu Starý Ružinov a lokalitu Ružová dolina:

Starý Ružinov: Žellova, Levická, Metodova, Cyrilova, Jelačičova, Kupeckého, Šumavská, Dohnányho, Miletičova, Záhradnícka, Jégého, Stodolova, Palkovičova, Bajzova, Ondavská, Priekopy, Sartorisova, Líščie nivy, Prešovská. Ružová dolina: Ružová dolina, Zelinárska, Mraziarenská, Klincová, Trenčianska, Priemyselná, Mliekarenská, Sklenárová, Martinčeková, Prievozská - časť Ružová dolina.

Nivy II. časť: Koceľová, Rastislavova, Nitrianska, Kvetná, Daxnerovo námestie, Kulíškova, Bazová, Niťová, Velehradská – časť od Svätoplukovej po Mojmírovu, Kvačalova, Mojmírova, Viktorínová, Košická, Kohútová, Gemerská, Trenčianska - časť Nivy, Dulovo námestie, Spišská, Liptovská, Turčianska, Šarišská, Zvolenská, Hontianska, Oravská, Novohradská, Prievozská, Miletičova - časť Nivy, Tekovská.

Kontroly v 500 bytoch

Zavedenie zóny regulovaného parkovania v tejto časti obyvateľom výrazne zlepšilo možnosť parkovania. Napriek tomu však postupne začali pribúdať šoféri - nerezidenti, ktorí si z pravidiel ťažkú hlavu zjavne nerobia. Aj napriek opakovaným informáciám a letákom, ktoré si našli za stieračmi, sa sem vracali a autá tu nechávali po celý deň. Práve preto mestská časť zaviedla pravidelné kontroly parkovania. Parkovacia hliadka zadáva do aplikácie údaje o každom takomto „hriešnikovi“ a tí, ktorí majú porušení najviac, môžu očakávať „papuču“ a pokutu aj denne. V zóne zároveň postupne pribudnú snímače, vďaka ktorým bude môcť mestská polícia kontrolovať aj tých, ktorí budú na návštevníckych miestach parkovať viac ako povolené tri hodiny.

Vyhradené parkovanie

Od 1. 4. 2020 platí nová vyhláška ministerstva vnútra o dopravnom značení. Prináša okrem iného aj zmenu v označovaní vyhradených parkovacích miesť. Pôvodné značenie IP 16 – Vyhradené parkovisko sa nahrádza dopravným značením Zákaz zastavenia č. 270 s pridaním dodatkovej tabuľky vyhradené parkovanie č. 531 a dodatkovej tabuľky č. 509 s evidenčným číslom vozidla. Vodorovné značenie sa už neoznačuje krížom, označuje sa už len box, kde je dovolené zastavenie a státia príp. je doplnené vhodným symbolov.

Žiadatelia o vyhradené parkovanie musia počítať s vyššími nákladmi na zriadenie parkovacieho miesta. V prípade, že sa budú zriaďovať viac ako dve parkovacie miesta, je nutné zákaz zastavenia s dodatkovými tabuľkami osadiť aj na posledné miesto, ktoré je vyhradené (označuje sa začiatok a koniec zákazu zastavenia). Zoskupené môžu byť maximálne 4 parkovacie miesta. Náklady sa teda zdvojnásobia. Náklady na zriadenie parkovacieho miesta znáša žiadateľ okrem osôb ŤZP.

Železničná zastávka

Odľahčiť dopravu a parkovanie v meste by mohol aj nový terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP) pri konečnej autobusu 39 na Ostredkoch. Nová železničná zastávka by mala vzniknúť na mieste, odkiaľ sa cestujúci bude môcť ďalej prepravovať električkou aj autobusom. Tisíce ľudí z okolitých obcí by sa tak do hlavného mesta dostali omnoho ekologickejšie. Miesto, kde by mal TIOP vyrásť, si bol spolu s ružinovským starostom pozrieť aj minister dopravy Andrej Doležal a hovorili spolu aj o výstavbe protihlukovej steny pri železničnej trati v časti Ostredkov a Trnávky.

Parkovacia politika

Riešenie parkovania v meste nie je len záležitosťou mestskej časti a ani len magistrátu. Každý z týchto subjektov má inú zodpovednosť a iné kompetencie. Parkovacia politika totiž nie je len o rezidentských kartách, ale najmä o riešení kapacít parkovania, budovaní parkovacích domov a záchytných parkovísk, aby obyvatelia pocítili jej benefity. Úlohou mestskej časti je preto teraz organizovať a vyhodnocovať dopravné prieskumy a na základe týchto výsledkov určiť, ktorá zóna potrebuje aké obmedzenia pre nerezidentov. 

 

Vydanie: September 2020