Nová električková trať: Doprava kolabuje, električka je nevyhnutnosť

Pozná to každý, kto sa v pracovné dni ráno snaží dostať z Vrakune alebo Podunajských Biskupíc do mesta a poobede už od druhej opačným smerom. Denne tadiaľto prechádza až 22-tisíc áut a ak to sčítame, tak počas roka cestovaním do práce a z práce stratia 1255 rokov! Starostovia Vrakune, Podunajských Biskupíc a Ružinova preto vyzvali zodpovedných bezodkladne začať s prácami.

Denne do Bratislavy autami dochádzajú tisícky ľudí a ďalšie desaťtisíce sa pravidelne presúvajú medzi mestskými časťami. Kým pred niekoľkými rokmi ste sa z centra mesta dostali do Vrakune asi za pol hodinu, dnes je to viac než hodina, niekedy aj dve. Čas neušetria ani tí, ktorí jazdia MHD, keďže nie všade sú autobusové pruhy a nie všetci vodiči ich rešpektujú.

Rýchlejšie presuny

Dopravný prieskum ukazuje, že električkou by ste sa vedeli dostať z centra mesta do Vrakune za dvadsať minút. Skúsenosti z iných miest hovoria aj o tom, že v rámci lokalít, ktoré spája, sa výrazne zlepšila nielen situácia na cestách, ale aj s parkovaním. Najväčšie množstvo ľudí sa denne presúva medzi Ružinovom a Petržalkou a to je ďalší argument v prospech jej napojenia a predĺženia.

Problémy neskončia

Dnes situáciu značne komplikuje uzávera zjazdov z Prístavného mosta a Mlynské nivy, ale nie je reálne predpokladať, že v budúcnosti sa nebude rekonštruovať alebo dobudovávať žiadna komunikácia v okolí. Minimálne Gagarinova ulica bude rekonštrukciu po ukončení týchto uzáver potrebovať nevyhnutne.

Ďalším faktorom, ktorý treba brať do úvahy, je masívna výstavba v okolí Mlynských nív. Už o niekoľko málo rokov tu bude žiť alebo pracovať takmer 200-tisíc ľudí (a asi 70 - 80 tisíc áut), čo je ako celá Petržalka a Ružinov spolu na mieste, ktoré predstavuje len zlomok ich rozlohy.

Starostovia vyzývajú

Starosta Vrakune Martin Kuruc sa už s týmto problémom obrátil aj na ministra dopravy, ktorý ho podľa jeho slov ubezpečil, že táto téma je jednou z priorít rezortu a uvažuje sa o jej podpore. Veľmi aktívne sa v tejto téme angažuje aj magistrát a aj priamo primátor Matúš Vallo, ktorí potvrdili, že robia všetko preto, aby presadili najefektívnejšiu trasu električky popri SND a jej napojenia na ružinovskú radiálu až do Podunajských Biskupíc. „Dúfam, že sa tento problém dá čo najskôr papierovo aj projektovo do poriadku, aby sme sa električky do Vrakune dočkali, pretože tieto zápchy sú neúnosné,“ skonštatoval starosta Kuruc.

„Všetci vieme, že to potrebujeme a všetci vidíme ako vyzerá situácia na týchto cestách, kde sú o druhej popoludní obrovské kolóny áut. Máme k dispozícii hotové projekty, máme možnosť využiť peniaze z Európskej únie a musíme začať konať. Pretože ak sa nepohneme dnes, opäť sa na ďalších desať rokov všetko zastaví,“ doplnil ho Martin Chren.

Nová trasa

Starostovia popísali aj to, kadiaľ by táto trasa mohla viesť. „Samotná trasa je pomerne jednoduchá a jasná – minimálne v časti po Slovnaftskej ulici, na koniec Podunajských Biskupíc a Vrakune – kde je vynechaná priestorová rezerva. Jediná debata je, kde má byť prepojenie Ružinova s touto traťou a tam sú na stole dve alternatívy. Jedna je alternatíva po Prístavnej ulici, tá je najjednoduchšia a najrýchlejšia, a mierne komplikovanejšia alternatíva po ulici Mlynské nivy, ktorá ale môže obslúžiť viac obyvateľov. Potom popod Bajkalskú ulicu, tam je hotový vykopaný tunel ešte z čias výstavby tejto ulice a tadiaľ by mohla električka prejsť smerom na Pálenisko, Slovnaftskú a pokračovať ďalej. Technické problémy teda neexistujú.“

Cena za výstavbu

Ani otázku financovania novej električkovej trasy nevidí starosta Ružinova Martin Chren nereálne. „V závislosti od rôznych alternatív, kadiaľ by trasa išla, sa celkové náklady pohybujú okolo 200 miliónov eur. Je to len zlomok v porovnaní s preinvestovanými dvoma miliardami eur do obchvatu a je to výrazne lepšie riešenie nosného bezkonfliktného dopravného systému,“ uzavrel ružinovský starosta. 

 

Vydanie: Október 2020