Šoférov áut čakajú po lete ďalšie zmeny. Do platnosti totiž vstúpi novela zákona o cestnej premávke, podľa ktorej už parkovanie na chodníku mimo vyznačených miest nebude možné. Čo to znamená pre mestá a obce? Ako to pocítia Ružinovčania a o koľko parkovacích miest tak v mestskej časti prídeme?
Zákaz parkovania na chodníkoch tam, kde to nie je povolené dopravným značením, sa v rôznej miere odrazí aj na situácii v jednotlivých častiach Ružinova. V lokalitách s regulovaným parkovaním (rezidentské zóny) – Nivy, Starý Ružinov, Ružová dolina a v čase vstupu novely do platnosti aj Štrkovec - už je (resp. bude) parkovanie vyznačené, a tak tam obyvatelia túto zmenu ani nepocítia.
Čo neregulované zóny?
A ako sa to dotkne ostatných častí? Pre Pošeň, Ostredky, Trnávku a Prievoz už má mestská časť spracované prvé návrhy dopravných projektov, ktoré umožnia na niektorých chodníkoch parkovanie. Znamená to, že státie na týchto miestach bude legálne.
Individuálne posudzovanie
Každá lokalita sa posudzuje samostatne. V prípade, že na niektorej ulici nie je možné žiadne iné parkovanie ako na chodníku, tak sa tam mestská časť usiluje zachovať parkovacie miesta vo väčšej miere než na uliciach, kde je parkovacích možností viac a autá by zabrali jediný chodník.
Komunikácie v správe mesta
V Bratislave situáciu komplikuje aj to, že nie všetky komunikácie sú v správe mestských častí. Významnú časť má v správe hlavné mesto, ktoré plánuje parkovanie na týchto uliciach zrušiť. Týka sa to napríklad celej Ružinovskej alebo Drieňovej, ale aj v týchto prípadoch sa hľadajú riešenia. Na základe skúseností s parkovaním v konkrétnych lokalitách tak aktuálne preverujeme možnosť zachovať parkovanie na časti chodníkov napríklad na Ružinovskej ( úsek od Herlianskej smerom do centra) a na Mierovej.
Zachránené miesta
Celkovo sa dá odhadnúť, že „chodníkovou novelou“ by zaniklo približne tritisíc miest, kde dnes šoféri bežne parkujú – či už legálne alebo nelegálne. Dopravným značením sa však mestskej časti podarí zachovať približne polovicu z nich.
Ochrana chodcov
Novela zákona o cestnej premávke mala pôvodne vstúpiť do platnosti už pred rokom, krátky časový interval medzi schválením a platnosťou zákona by však najmä väčším mestám a ich obyvateľom znemožnil pripraviť sa na túto zmenu. Každodenné skúsenosti totiž potvrdzujú, že parkovanie na niektorých miestach značne ohrozuje zdravie a životy chodcov – ako napríklad na miestach, kde chodia každý deň deti do školy.
Výsledkom v Ružinove preto bude kompromis – aby tam, kde nie sú iné možností, bolo zachované aj parkovanie na chodníkoch, ale tam, kde je to nebezpečné, nevhodné alebo kde sú k dispozícii iné možnosti, tam parkovanie na chodníkoch povoľované nebude.