Zatvorenie škôl ukázalo ich slabé, ale aj silné stránky. Odborníci upozorňujú, že na jeseň by mohla prísť nová vlna ochorení, a to je len jeden z ďalších z argumentov pre intenzívnejšie zavádzanie nových metód do vzdelávacieho procesu. O tom, ako dokázali učitelia zareagovať na krízovú situáciu, ale aj o online prijímačkách a definitívnej podobe tohtoročných maturít sme sa rozprávali s ministrom školstva Branislavom Gröhlingom.
Na situáciu ako je táto sa asi nikdy nedá úplne pripraviť. Aké procesy, technické vybavenie alebo zručnosti našim školám najviac chýbajú a mali by už v dnešnej dobe fungovať bežne?
Na toto sme určite neboli pripravení. Veľa sa rozprávalo o digitálnych zručnostiach a zrazu sme boli všetci – učitelia, rodičia aj žiaci – hodení do vody a museli sme sa prispôsobiť. Najviac asi chýbala príprava v oblasti metód a využívania rôznych zdrojov vo výučbe na diaľku. Preto sme aj hneď pár dní po nástupe spustili web www.ucimenadialku.sk, kde sú zhromaždené všetky zdroje na digitálnu výučbu, video, interaktívne materiály aj vzdelávacie hry.
Veľa učiteľov a škôl sa tejto príležitosti chopilo a naozaj veľmi dobre učia na diaľku. Niekedy sa ale stane, že to škola nevie odhadnúť, a učí na diaľku priveľa alebo príliš málo. Vtedy hovorím, že to treba vykomunikovať s riaditeľom aj zriaďovateľom. Všetci chceme, aby toto obdobie dobre zvládli rodičia aj žiaci. Niektorým samozrejme chýba aj technika, vtedy je takéto učenie na diaľku veľmi komplikované. Prišli mi ale aj pekné príbehy od učiteľov, ktorí žiakom roznášajú pracovné listy, alebo im ich tlačia a nechávajú v špeciálnej schránke na škole.
Väčšina žiakov tento výpadok štandardného učenia sa dobehne v nasledujúcom školskom roku. Iné je to pre deviatakov a maturantov. Pred niekoľkými dňami ste testovali online prijímačky. Ako to prebiehalo?
Myslím si, že sa nebude dobiehať úplne všetko. Veľa učiva sa preberá aj teraz na diaľku, ale je pravda, že sú to iné podmienky. Preto pripravujeme presun učiva medzi ročníkmi. Zadefinuje sa kľúčové učivo, ktoré treba tieto mesiace prebrať, a také, ktoré je doplnkové.
Online prijímačky sú len jedna z možností. Nie každý žiak má prístup na internet. Ale ak vieme aspoň časť prijímačiek vybaviť online, efektívne minimalizujeme cestovanie a chodenie do škôl na testy. Na online prijímačkách má učiteľ obrazovku a na nej cez videohovor sleduje skupinu žiakov. Tí mu ukážu izbu, okolie a papiere, s ktorými pracujú, môžu mu dať aj zdieľať obrazovku, aby bolo jasné, že sa nepodvádza. Počas testu majú zapnutý mikrofón aj kameru, cez ktoré ich môže učiteľ kontrolovať. Následne robia testy. Testované úlohy neboli zamerané na memorovanie a opakovanie naučených poznatkov, skôr na logiku, výpočet príkladov či čítanie s porozumením. Čiže nešlo o úlohy, ktoré by sa dali napísať na ťahák či vygoogliť. Celkovo prebehli prijímačky veľmi dobre. Samozrejme, takéto prijímačky sú dôležité tam, kde sa hlásia stovky žiakov na málo miest. V iných prípadoch si viem predstaviť aj prijatie na základe niečoho iného ako testu.
Ešte zložitejšie asi bolo rozhodovanie ohľadom maturít...
Úrad verejného zdravotníctva nám dal pomerne komplikované podmienky na maturity. Museli sme si ich prejsť, zvážiť možnosti a rozhodli sme sa tento rok v mimoriadnej situácii urobiť maturity na základe priemeru. Spriemerujú sa koncoročné známky v danom predmete a polročné známky na konci roka. Ohodnotí sa práca žiaka za celé obdobie na strednej škole. Dostane takú známku, ako sa počas strednej školy učil. Nebude to o tom, že štvorkár si náhodou vytiahne dobré otázky a zmaturuje na jednotky, alebo jednotkárovi nesadne otázka a pohorí. Žiak dostane priemer, ale ak s ním nesúhlasí, môže samozrejme požiadať o klasickú maturitu, kde si známku opraví.
Počítate s možnosťou, že by sa predsa len mohlo vyučovať aj počas leta? Aspoň niekoľko týždňov.
Skôr vidím potrebu otvoriť škôlky, pretože mnohí rodičia sú zúfalí a nemôžu chodiť do práce, keď sa musia starať doma o malé deti. Čo sa týka základných a stredných škôl – verím, že toto zvládneme do júna a to, čo sa nestihne prebrať, sa doberie budúci rok. Veľa rodičov sa ma pýtalo na školy v prírode. Veľa štvrtákov malo ísť na školu v prírode a kvôli mimoriadnej situácii nemohli a prepadol by im takto príspevok (na školu v prírode). Tento týždeň sme presadili zákon, ktorý umožní vyčerpať tieto prostriedky aj v piatom ročníku do konca kalendárneho roka.
Niektoré štúdie hovoria o tom, že na jeseň by sme mohli zažiť druhú vlnu tejto pandémie. Bez ohľadu na to, či sa to stane alebo nie, kým nebudeme mať k dispozícii vakcínu, musíme mať v zálohe scenár aj pre takúto situáciu. Na čo budú musieť školy myslieť?
Podľa niektorých odborníkov tu môže byť korona aj rok, hoci len v menšej miere. Myslím si, že sa budeme musieť pripraviť na dôkladnejšiu hygienu a zvyknúť si na nosenie rúška. Ale som si istý, že to zvládneme, mám pocit, že už celé Slovensko si na to zvyklo ako na takú samozrejmosť. Čo sa týka škôl, bude dobré, ak si zabezpečia dezinfekciu a rúška. Preto sme školám v tomto roku umožnili minúť nevyčerpané peniaze zo vzdelávacích poukazov na takéto účely – na zabezpečenie dezinfekcie, rúšok či iných vecí. Ak budeme pripravení, zvládneme to bez väčších problémov.
A na záver... Školy nie sú budovy. Sú to ľudia. Čo Vás na nich v tomto období najviac prekvapilo?
Poviem, čo ma potešilo. Potešili ma mnohí učitelia, ktorí mi posielali správy, ako robia videá pre žiakov na Youtube, ako kreatívne učia a ako sa venujú aj tým žiakom, ktorí nemajú počítač alebo internet. Stále hovorím, že možno bez korony by sme online vzdelávanie vymýšľali mesiace. Takto sme boli nútení vymyslieť ho za pár týždňov.
(dio)