Ružinovskí poslanci: Ako chceme bojovať proti vizuálnemu smogu

Dnes už je takmer nepredstaviteľné nájsť ulicu, kde by neboli žiadne reklamné nosičče. Nielen veľké firmy, ale aj obrovské množstvo malých prevádzok, ich považuje za nenahraditeľný nástroj komunikácie. Vizuálny smog je však jednou z tých tém, ktoré citlivo vníma stále viac ľudí. Na jednej strane je samospráva, ktorá sa ho snaží minimalizovať, na strane druhej súkromné pozemky a budovy, kde sa takto jednoznačne postupovať nedá. Zaujímalo nás, ako túto problematiku vnímajú naši poslanci a či oni osobne plánujú billboardy využiť v predvolebnej kampani.

 

Eva Bacigalová, Tím Ružinov (Nivy)

Vždy, keď sa na Slovensko vraciam zo zahraničia, spoznám, že sme už prekročili hranice, práve podľa množstva billboardov, ktoré lemujú naše cesty. A vždy ma to zamrzí a cítim hanbu, že si našu krajinu dobrovoľne špatíme. Veľmi sa preto teším rozhodnutiu prvých spoločností, ktoré sa takejto reklamy vzdali a sústredili sa predovšetkým na propagáciu v online priestore. Podporujem aj snahu samospráv, vrátane ružinovskej, zbavovať sa vizuálneho smogu na miestach, kde to spraviť môže. Na druhej strane rozumiem, že nie je vždy jednoduché vzdať sa príjmu z takejto reklamy pre majiteľov súkromných pozemkov či nehnuteľností. Predstavuje často nezanedbateľnú finančnú pomoc pre školy, športoviská či bytové spoločenstvá a samospráva nemá zdroje na to, aby im prípadný výpadok sanovala. Práve trend zodpovedných spoločností, ktoré už billboardy na svoju propagáciu nepoužívajú, naznačuje, že tento typ reklamy sa časom jednoducho stane zastaralým a vyjde z módy. A hádam sa tým budú pred voľbami inšpirovať aj politické strany a ich kandidáti, ktorí proti vizuálnemu smogu bojujú.

 

Kamil Bodnár, Team Vallo pre Ružinov – sever (Štrkovec)

Ako predseda dozornej rady Ružinovského podniku verejno - prospešných služieb som inicioval spolu s dvoma nominantami - neposlancami Team Vallo v predstavenstve spoločnosti spravujúcej trhovisko Miletičova ukončenie nájomných zmlúv k 31.12.2019 k billboardom na plote trhoviska. Po odstránení billboardovej aleje chceme spraviť alej zelene. Reklamné spoločnosti však bilbordy neodstránili a tak vedenie VPS-ky v júni 2020 podalo na Stavebný úrad Ružinov ohlásenia odstránenia nepovolenej reklamnej stavby, ktorý mal v zákonnej lehote rozhodnúť o odstránení billboardov, ktorých nelegálnosť je zdokumentovaná skutkovým stavom. To sa, žiaľ, nestalo a tak sme sa rozhodli zatlačiť na samotné reklamné spoločnosti petíciou, ktorú podpísalo vyše 2000 občanov, čo pomohlo a reklamné spoločnosti začali s odstraňovaním billboardov. Mrzí ma, že ružinovská samospráva sa vizuálny smog nesnaží obmedzovať. Ak by som bol zahltený povoľovaním stavieb vybraných developerov v krátkych termínoch, nerobil by som to inak.

 

Monika Ďurajková, Team Vallo pre Ružinov – juh (Prievoz)

V komunálnych voľbách som ani ja ani nikto z kandidátov Team Vallo Ružinov nevyužili billboardy. Napriek tomu som dostala najviac hlasov a preskočila som pozitívne tváre kandidátov, ktoré sa na nás usmievali na každom rohu. Po rokoch neúmerného nárastu reklamných plôch prišiel konečne primátor, za ktorého hovoria činy. Mestu Bratislava sa podarilo vyrokovať s najväčšou reklamnou spoločnosťou odstránenie 650 reklamných a informačných plôch. Taktiež navrhuje do územného plánu prísnu reguláciu reklamných stavieb. V skratke - kto chce, hľadá spôsoby. Kto nechce, hľadá výhovorky, ako sa to nedá. Mestská časť má stále možnosť pridať sa k iniciatíve mesta a odstrániť billboardy na jej pozemkoch. Príjmy z prenájmu tvoria len 0,048% z príjmov mestskej časti. Preto budem s kolegami predkladať na najbližšie zastupiteľstvo materiál pre vypovedanie nájomných zmlúv k reklamným zariadeniam na pozemkoch mestskej časti a pozemkoch jej zverených. Verím, že všetci ružinovskí poslanci tento materiál podporia. 

 

Michal Vicáň, SME RUŽINOV (Ružová dolina)

Nemôže nám byť jedno, ako vyzerajú ulice našich miest, nemôže nám byť jedno ani to, aký vply majú takéto reklamné nosiče napríklad na nehodovosť a nemôžeme prehliadať ani to, koľko nelegálnych stavieb tu za desaťročia vyrástlo. V Bratislave sú billboardy všade a ich odstraňovanie z našich ulíc je veľmi náročné. Napríklad odstránenie billboardov na trhovisku Miletičova sme na predstavenstve RPVPS schválili 5.9.2019 a reálne odstraňovanie sa vykonáva po takmer 2 rokoch. Obce a mestá potrebujú silnejšie právomoci na boj s nelegálnymi reklamnými stavbami. Novela stavebného zákona rieši aj flexibilnejšie a rýchlejšie konanie na stavebných úradoch pri odstraňovaní takýchto stavieb, zvyšujú sa pokuty a mení sa aj spôsob povolení, vďaka čomu budú môcť mestá regulovať svoje územia z hľadiska reklamy. Veľmi efektívny je návrh mojich kolegov z ministerstva dopravy a výstavby, ktorí pripravili ochranné pásma pre cesty 1., 2. a 3. triedy, pretože reklamné stavby majú negatívny vplyv aj na nehodovosť. Momentálne neplánujem žiadnu predvolebnú kampaň.

 

Vydanie: Máj 2021