Ružinovskí poslanci: Akú chceme vynovenú Miletičku?

Kedysi to bol okraj mesta a stál tu bitúnok. Keď sa menila podoba dnešného Trnavského mýta, tamojšie trhovisko sa presunulo na dnešnú Miletičku. Stačilo niekoľko rokov a stalo sa neodmysliteľnou súčasťou tejto časti Ružinova. Čas sa však na nej podpísal a obľúbené trhovisko čaká postupne kompletná rekonštrukcia. Súčasťou tohto čísla Ružinovského Echa je aj rozsiahly dotazník, v ktorom sa vás, ktorí na trhovisko pravidelne chodievate a poznáte ho najlepšie, pýtame, ako by ste chceli, aby Miletička vyzerala. A zaujímalo nás aj to, ako toto ikonické miesto a jeho budúcnosť vnímajú naši poslanci.

 

Martin Patoprstý, Tím Ružinov

Trhovisko síce prešlo za posledné pol storočie postupnými zmenami, ale už potrebuje okrem rekonštrukcie inžinierskych sietí aj vizuálnu obnovu a modernizáciu. Aké je? Má ducha a ten musí ostať zachovaný. Neodmysliteľne k nemu patria domáci predajcovia z južného Slovenska a zo Záhoria s ich presláveným „zelé". Vždy tu lahodne voňajú pečený bôčik a grilované kurčatá, ktoré už ochutnali celé generácie návštevníkov. Kto nemá chuť na mäso, môže si dať úplne čerstvé langoše, šišky a pagáče. Toto všetko podčiarkuje neodmysliteľnou atmosférou sobotného doobedia, kedy tu už, žiaľ, nestretnete niekdajšieho skalného návštevníka Maroša Kochanského, ale najznámejšiu „žiletku" Jožka Golonku veru áno. A aká by mala byť? Okrem opravy povrchov a modernizácie stánkov a verejného priestranstva presne taká istá - musí mať stále svoj genius loci, svojich predajcov aj lokálnych štamgastov. A rád by som videl vynovený parčík pred trhoviskom plný predajcov kvetov, ktorí by tento pekný kus zelene rozžiarili farbami.

 

Michal Vicáň, SME Rodina pre Ružinov

Trhovisko Miletičova je neoddeliteľnou súčasťou nielen Ružinova, ale celej Bratislavy. Je to obľúbené miesto ľudí na stretávanie a na najlepšie nákupy zeleniny, ovocia a iných špecialít v Bratislave. Počas môjho pôsobenia v predstavenstve RPVPS sme vykonali mnohé opravy havarijných stavov zariadení, tak aby sme mohli vôbec nechať trhovisko otvorené pre verejnosť. Na druhej strane má celé trhovisko obrovský investičný dlh a vyžaduje si nielen technické zásahy, ale komplexnú obnovu. Iniciatívy s obnovou trhoviska som sa chopil už v roku 2019, keď som s tímom architektov fakulty architektúry vypracoval architektonické a sociálne štúdie, kde sme analyzovali spôsob možnosti obnovy trhoviska. Výsledkom bolo prezentovaných 7 ideových návrhov, ktoré získali veľkú pochvalu od verejnosti. Trhovisko by si malo jednoznačne zachovať svoje „genius loci“, t.z. nemeniť zásadným spôsobom svoj vzhľad a funkciu, ale prispôsobiť sa určitému aktuálnemu architektonickému štandardu. 

 

Katarína Šimončičová, Team Vallo pre Ružinov (...)

Dostala som otázku: Trhovisko Miletička – áno? Moja odpoveď: určite áno! Mala by prejsť rekonštrukciou, nielen architektonickou, ale (a najmä) obsahovou, to znamená, mali by mať na trhovisku prednosť domáci farmári z celého okolia. Prvým krokom je zmena oplotenia, kde namiesto reklám by mali byť stromy a kríky. Tento projekt je jednou z priorít nášho poslaneckého klubu Team Vallo. Pred 50 rokmi likvidovali v Paríži najväčšiu tržnicu, zvanú Brucho Paríža, ktorú tvorili krásne kovové Baltardove pavilóny. Tržnicu premiestnili na predmestie Paríža, na jej mieste vzniklo komerčné centrum Les Halles. Dôvod: veľká križovatka vlakov a metra pod zemou. Neskôr sa jeden významný parížsky architekt priznal, že likvidácia tejto tržnice sa radí medzi najčiernejšie dni Paríža. Naše trhovisko Miletička by sa malo zmenšiť kvôli električke, ktorá by prechádzala cez Košickú ulicu. Želám si, aby sme neurobili rovnakú chybu ako v Paríži, že kvôli doprave si zlikvidujeme tržnicu. Buďme na našu „Miletičku“ hrdí.

 

Lucia Štasselová, Team Vallo pre Ružinov (juh)

Trhy zohrávali kľúčovú úlohu pri formovaní miest. Dnes sú ich významnou súčasťou, slúžia ako miesta pre stretnutia, predaj tovaru, jeho výrobu, ale aj ako turistická atrakcia a mestský marketing. Keď sa vyberiete na „Miletičku“ vo všedný deň, máte pocit, že sa tu pohybujú skôr ľudia na okraji spoločnosti. Ako je však možné, že trhoviská vo Viedni vyhľadávajú aj turisti? Akú úlohu zohráva „Miletička“ pri rozvoji hlavného mesta, chce definovať magistrát spolu s Metropolitným inštitútom Bratislava, v spolupráci s mestskou časťou. Prvým krokom je realizácia projektu rekonštrukcie, na ktorú sme na základe aj môjho návrhu vyčlenili 50-tisíc eur z ružinovského rozpočtu. Pre nás, poslancov za Team Vallo pre Ružinov, je prioritné odstrániť vizuálny smog. Pripravujeme projekt „zeleň miesto bilboardov“. „Miletička“ si zaslúži komplexný prístup revitalizácie ako v oblasti kvality služieb, tak aj v oblasti technickej a dizajnérskej. „Miletička“ musí byť príjemným a čistým verejným priestorom.

 

Vydanie: Júl - August 2021