Ružinovskí poslanci: Čo si myslíme o budúcnosti našich škôl?

Posledné mesiace vnímame naše školy inak ako sme boli zvyknutí. Výzvy, ktorým museli čeliť počas koronakrízy všetci - školy, deti, ale aj ich rodičia, ukázali možnosti a limity iných foriem vzdelávania. Nie je to však jediná situácia, s ktorou sa musíme vysporiadať, začínajú nám chýbať priestory. A napokon len niekoľko dní po návrate detí do škôl otriasol celým Slovenskom tragický prípad z Vrútok. Zaujímalo nás preto, ako vidia školy v (blízkej) budúcnosti naši poslanci. 

Mária Barancová, Tím Ružinov (Prievoz)

 

Koronavírus, smrť učiteľa, nárast počtu detí aj šikany v školách, nič z toho nemôžeme ignorovať. Často sa venujeme technikáliám, zápasíme s nárastom počtu detí a nedostatkom miest. Ide však aj o to, či je prostredie bezpečné z hľadiska mentálneho zdravia. Online vyučovanie odhalilo mnohé možnosti od modifikácie obsahu až po skvalitnenie vzdelávania učiteľov. Potrebujeme kvalitných, motivovaných a obetavých učiteľov, lebo od nich závisí kvalita vzdelávania našich detí. Potrebujeme psychológov, špeciálnych pedagógov a asistentov pripravených pomáhať pri riešení sociálno-patologických javov vrátane agresie, šikany, traumatických zážitkov a poskytovať každodenne pomoc žiakom, učiteľom a rodičom žiakov, ponúkať im poradenstvo, individuálnu aj skupinovú terapiu a možnosti adekvátneho riešenie problémov a kríz. Nemôžeme zabrániť, aby niekto rozbil okno a vnikol do budovy, ale môžeme naučiť deti riešiť problémy života. Aby každé dieťa bolo ukotvené v skupine, ktorá vie, o čom škola je, a aký je život v nej. 

 

Boris Čechvala, Team Vallo pre Ružinov – sever (Starý Ružinov)

Tvrdí sa, že vzdelanie je dôležité, ale podľa platového ohodnotenia sú učitelia dlhodobo na chvoste spoločenského záujmu. Školstvo je finančne podvyživené a roky sa v ňom vytvárali „nenahraditeľné“ schémy. Koronakríza síce uväznila ľudí v ich príbytkoch, ale zároveň ukázala nové možnosti. Vzdelávanie totiž nie je len o vedomostiach. Je aj o morálke a rešpektovaní názorov iných. Sú to modely správania, ktoré deti musia vidieť doma aj v škole. Sem patrí aj dodržiavanie pravidiel. Ak zlyháme, strácajú dôveru v systém a to môže v krajnom prípade vyústiť až do násilia. Deti by sa mali učiť prežiť v kritických situáciách. Prírodné katastrofy a nešťastia sa občas stávajú a vyliezť po rebríku z horiacej budovy alebo neutopiť sa pri povodni patrí medzi základné zručnosti. Rovnako v prípade fyzického násilia je dobré vedieť sa ubrániť alebo aspoň utiecť pred nebezpečenstvom. Pochopiteľne, táto téma sa nedá obsiahnuť pár vetami. V každom prípade hlboká úcta všetkým učiteľom, ktorí si zodpovedne vykonávajú svoju prácu.

 

Ivan Kraszkó, Team Vallo pre Ružinov – juh (Ružová dolina)

Post–korona doba prináša veľa výziev aj pre školstvo v Ružinove. Nečakaný zásah do každodenného života rodičov a učiteľov donútil všetkých k rýchlym a zásadným zmenám v spôsobe výučby. Vďaka patrí všetkým, ktorí museli začať pracovať s deťmi v nových podmienkach. Máme však pred sebou aj dlhodobejšie výzvy. A to v nedostatku miest pre budúcich žiakov v našich škôlkach a školách. Korona spôsobí prepad v príjmoch našej mestskej časti minimálne o 10%. Napriek tomu musíme nájsť zdroje na vybudovanie nových kapacít. Podľa analýz vieme, že už od septembra príde k navýšenie počtu žiakov v školách a v škôlkach nad rámec ich kapacít. Poslanci z klubu TVpR podporia túto prioritu v rámci rozpočtu. Situáciu nemôžeme podceniť. Nikto dnes nevie presne povedať kedy a v akej sile príde druhá vlna. Musíme sa na to pripraviť, skúsenosti sme už získali. V neposlednom rade aj tragické udalosti vo Vrútkach nás nútia sa zamyslieť nad dodatočnými opatreniami v školách. Bezpečnosť a zdravie našich detí ako aj všetkých školských pracovníkov je pre nás na prvom mieste.

 

Michal Vicáň, SME Ružinov (Ružová dolina)

Koronakríza bola neznáma skúsenosť pre každého z nás a pre všetky oblasti našich životov, aj pre školstvo. Tým ako narastajú počty detí na našich školách, vznikajú aj nové požiadavky. Nové skúsenosti nadobudli aj rodičia pri domácej výučbe svojich detí. Popritom museli zvládať zabezpečovať chod domácnosti aj svoje pracovné povinnosti. Každá kríza prináša aj nové výzvy a príležitosti. Koronakríza nám globálne ukázala nové potreby v školstve v rozvoji moderných IT technológií v procesoch výučby. Pozornosť by sme mali venovať digitalizácii na školách, čiastočný prechod na on-line vyučovanie, čo môže zefektívniť náš život. V prípade, ak by sa situácia s koronakrízou opakovala, čo je reálna hrozba, musíme byť viac pripravení. Nezabúdajme hlavne na pedagógov, ich školenie a edukáciu, aby vedeli plynule prechádzať na takúto formu vyučovania. Práca učiteľa je jedným zo základov našej spoločnosti, motivujme mladých ľudí, aby si viacerí našli cestu k vzácnemu povolaniu. Odsudzujem situáciu vo Vrútkach a rodine hrdinu Jaroslava Budza vyjadrujem úprimnú sústrasť.

 

Vydanie: Júl - August 2020