Spolupráca: S návrhmi na zlepšenia okolia školy na Nevädzovej pomáhali aj deti

Verejný priestor patrí nám všetkým a musí byť prioritou, aby sme sa v ňom cítili príjemne a bez ohrozenia. Práve preto prišiel Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) s projektom Mesto pre deti. Jeho zámerom je prispôsobiť priestor tak, aby sa v ňom deti mohli pohybovať bezpečnejšie – či už peši, na bicykli alebo kolobežke. Zároveň je dôležité, aby ulice v okolí škôl považovali za bezpečné aj ich rodičia. Navyše, bezpečnosť detí je tiež predpokladom na to, aby sa verejné priestory stali príjemnými aj pre iné skupiny obyvateľstva.

Situácia na základnej škole

Nevädzová je pozitívna, no nie bezproblémová MIB minulý rok mapoval situáciu v okolí 10 škôl zapojených do projektu Mesto pre deti a z vyhodnotených dát navrhol školský plán mobility pre každú z nich. Medzi tieto školy patrí aj základná škola Nevädzová v Ružinove.

Z participatívneho procesu, do ktorého boli okrem zástupcov školy zapojení aj rodičia detí, vyplynulo, že 64 % detí chodí do školy peši a ďalších 12 % inak ako autom. V porovnaní s inými školami je teda situácia na Nevädzovej pomerne pozitívna, no napriek tomu viac ako tretina rodičov považuje dopravnú situáciu v okolí školy za nebezpečnú, čo potvrdzujú aj dáta z dopravného mapovania. Kvôli tomu mnohí z nich vozia deti do školy autom napriek tomu, že od nej bývajú len pár minút chôdze.

Nebezpečné situácie medzi deťmi a autami pred školou vznikajú primárne v ranných hodinách. Dochádza k nim najmä pri dvoch vstupoch do školy. Navyše, kvôli vysokému počtu áut sú možnosti vyloženia detí z áut obmedzené. Intenzívna premávka vytvárajúca dopravnú zápchu tiež znečisťuje ovzdušie. Výfukové exhaláty musia ráno dýchať všetky deti, rodičia, zamestnanci a zamestnankyne školy, ako aj iní ľudia, ktorí tadiaľto prechádzajú. Zároveň platí, že čím je dieťa mladšie, tým negatívnejšie môžu škodlivé prachové častice ovplyvniť jeho vývoj.

Ďalším problémom sú povrchy nevyhovujúce deťom, ktoré by do školy chceli dochádzať peši, na bicykli, kolobežke či invalidnom vozíku. V súčasnosti v okolí školy chýba debarierizácia priechodov pre chodcov a niekoľko nájazdov na pešie komunikácie. Komplikácie spôsobuje napríklad chýbajúci chodník a bezpečný prístup zo strany Pivonkovej a Nezábudkovej ulice, veľmi úzky, resp. absentujúci chodník na Sedmokráskovej ulici a nebezpečná križovatka medzi Sedmokráskovou a Nevädzovou ulicou.

Deti by ocenili cyklotrasu a ďalšie zásahy

Z prieskumu a dopravného mapovania vyplýva, že iba 8 % detí chodí do školy na bicykli alebo kolobežke. Dokonca žiadny zamestnanec alebo zamestnankyňa, ktorí vyplnili anketu, nechodia na bicykli. Metropolitný inštitút Bratislavy sa však od detí dozvedel, že by privítali bezpečné cyklotrasy v okolí školy, opravené povrchy či nájazdy na chodníkoch, ale aj doplnené chodníky na miestach, kde sú príliš úzke alebo chýbajú úplne na to, aby mohli bezpečne chodiť do školy na kolobežke či bicykli. Zvýšenie bezpečnosti, debarierizácia a doplnenie kontinuálnych peších trás podporí aktívnu mobilitu – a ak ju podporíme v blízkosti školy, podporíme ju v celom susedstve.

V okolí základnej školy sa nachádza množstvo zelených plôch, ktoré sú využívané na voľnočasové aktivity. Samotný areál školského dvora je tiež intenzívne využívaný na aktívny pohyb miestnou komunitou. Deťom v okolí školy však chýbajú hracie prvky či rôzne formy prvkov určených na sedenie. V rámci samotného areálu školy takmer výhradne označovali miesta, na ktorých by si želali doplniť mobiliár. Taktiež v rámci vybavenosti verejného priestoru je potrebné doplniť prvky podporujúce aktívny pohyb pre všetky vekové kategórie.

V rámci projektu Mesta pre deti sme v MČ Ružinov zapojili aj ZŠ Pavla Marcelyho. Škola bola vybraná najmä pre kritickú dopravnú situáciu v blízkosti vstupu do školského areálu na Drieňovej ulici počas rannej špičky. V okolí škôl sú naplánované intervencie na zlepšenie bezpečnosti, ktoré sa budú realizovať.

Do participatívneho procesu boli zapojení zástupcovia rôznych komunít

Postrehy od rodičov, detí, ľudí so špeciálnymi potrebami, od susedov či dopravné mapovanie boli prezentované mestskej časti, zástupcom škôl aj s vybraným odborníkom na dopravu a reprezentantom mesta. Zistenia a opatrenia boli zosumarizované v školských plánoch mobility, ktoré si môžete prečítať na www.mestopredeti. sk. Projekt bol finančne podporený z prostriedkov fondu Unicef.

MIB zároveň pripravuje nový program, do ktorého sa môžu školy zapojiť a o spustení programu bude včas informovať.

 

Vydanie: September 2024