Zmena dopravy: Otvorené Mlynské Nivy a príprava na električku

Viac zelene, cyklotrasa, samostatné bus pruhy, bezpečnejšie prechody a ostrovčeky pre chodcov či širšie chodníky – to je len časť noviniek, ktoré môžeme vidieť na novootvorenom bulvári Mlynské nivy. Podzemný kruhový objazd by mal byť hotový v budúcom roku a poslednou dopravnou témou, ktorá sa bude riešiť v susedstve tohto miesta, je nová električková trať do Vrakune.

Práce na rekonštrukcii ulice Mlynské nivy začali ešte v roku 2018 a uzatvorená bola od februára 2019. Po takmer dvoch rokoch sa tak v polovici novembra na jednu z kedysi najfrekventovanejších ulíc Bratislavy opäť vrátili autá a MHD. Nová autobusová stanica by mala začať fungovať na prelome leta a jesene 2021 a v tom čase už bude otvorený aj podzemný kruhový objazd.

Plány s električkou

Lokalita tzv. bratislavského down-townu sa v poslednom čase výrazne rozrastá. Keď budú hotové všetky stavby, ktoré sú tu naplánované, pribudne sem denne takmer dvestotisíc ľudí. Časť tu bude bývať, ale veľká časť sem bude dochádzať za prácou. V kombinácii s množstvom ľudí, ktorí sa denne presúvajú medzi Vrakuňou, Podunajskými Biskupicami, Ružinovom a Petržalkou a denne trávia hodiny v nekonečných zápchach, môže neriešenie hromadnej dopravy znamenať permanentný dopravný kolaps.

Plány novej trate sú už na stole, jediným sporným miestom je územie pri novej budove SND. Magistrát a ministerstvo kultúry sa tu zatiaľ dohodnúť nedokázali. A to napriek tomu, že hlavné mesto pristúpilo ku kompromisu a navrhlo doplniť k trase električky po Pribinovej aj dodatočnú obchádzku okolo divadla. Postoj magistrátu je však v tomto jednoznačný: „Mesto má voči stovkám tisícom obyvateľov Bratislavy zodpovednosť zabezpečiť fungujúci nosný dopravný systém, ktorý predíde kolapsu v zóne. Proces prípravy električkovej trate už nemôžeme odkladať.“

Zmena územného plánu

Aj napriek tomu, že mesto zatiaľ nezískalo súhlas ministerstva ku kompromisnému riešeniu, mesto v najbližších dňoch predloží do procesu zmien a doplnkov územného plánu trasu po Pribinovej doplnenú o slučku okolo budovy divadla. „Diskusia s ministerstvom sa tak presunie do územno-plánovacieho procesu a vo výsledku postavíme tú trať, s ktorou bude súhlasiť ministerstvo ako vlastník pozemkov.“ Magistrát zároveň zriadil medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu na vyhodnotenie najvhodnejšieho technického riešenia trate, ktoré zamedzí negatívnym dopadom na divadlo. Zmeny a doplnky územného plánu sú podmienkou, aby sa mohli začať skúmať navrhnuté trasy, a ďalším krokom bude potom štandardné povoľovacie konanie.

Zmeny v MHD

■ 21, 25, 50, 70, 88, 202 a 210 - premávajú po pôvodných trasách, doterajšia obchádzka po Páričkovej ulici sa ruší

■ 21, 25 a 88 - začínajú pred novou budovou autobusovej stanice

■ 50 - cez Mlynské nivy, v smere k OD Slimák cez Svätoplukovu a Páričkovu

■ 70 - cez Karadžičovu a Mlynské nivy

■ 202 - začína na Rajskej ulici (Nemocnica sv. Michala), prechádza po Mlynských nivách, dočasne ju budú obsluhovať autobusy

■ 210 - v oboch smeroch zachádza pred novú budovu autobusovej stanice a bude zastavovať v každom smere na samostatnom nástupišti, cestujúcim odporúčame venovať zvýšenú pozornosť cieľu spoja, zobrazenému na informačných tabuliach

■ 205 - cez Mlynské nivy a Svätoplukovu a v smere na Trnávku bude do polovice decembra obsluhovať aj zastávku Špitálska

■ 208, 212 a N72 - do finalizácie trolejového vedenia budú jednotlivé spoje premávať po obchádzkových trasách, obnovenie pôvodných trás sa predpokladá približne v polovici decembra

■ X72 – bude zrušená, nahradí ju linka 202 v pôvodnej trase

Viac info na imhd.sk

 

Vydanie: December 2020 - Január 2021