Dobový seriál Dunaj, k vašim službám, ktorý vysiela televízia Markíza, si našiel medzi divákmi veľa fanúšikov. Ale možno mnohí z nich nevedia, že štúdio, v ktorom sa seriál nakrúca, sa nachádza práve v našej mestskej časti Ružinov na Galvaniho ulici.
Seriál zaujal divákov nielen svojím obsahom, hereckými výkonmi, ale aj dobovými kostýmami, účesmi a v neposlednom rade aj vernými dobovými scénami, v ktorých sa osudy hrdinov odohrávajú. Kulisy pre seriál Dunaj, k vašim službám patria medzi najväčšie, ktoré sa pre slovenský pôvodný seriál kedy vyrobili. Sú postavené na viac ako dvetisíc metroch štvorcových a významne umocňujú atmosféru celého seriálu. V ateliéri sa nachádza aj množstvo dobových dekorácií zo súkromných zbierok, takže ateliér aj vďaka nim nielen autenticky pôsobí, ale aj vonia.
V ateliéri, ktorý sa nachádza v jednej z budov na Galvaniho ulici sa nakrúcajú scény z interiéru obchodného domu Dunaj, ktorý je hlavným pôsobiskom deja seriálu, ako sú priestory oddelenia módy, oddelenia hudby, reštaurácie či kancelárie riaditeľstva.
V ateliéri sa rozohrávajú aj osudy členov rodiny Kučerovcov, majiteľov Dunaja, keďže sa tu nakrúcajú scény z interiéru ich vily - honosná jedáleň, spálňa Ireny, Leopoldova izba. Ale našli by ste tu aj interiér penziónu, kabaretu, byt Waltera a Helgy, Viliama a Anny, Jakubovej rodiny, či interiér bytu divákmi obľúbenej postavy Vilmy Rusnákovej. V ateliéri sa ale nakrúcajú aj scény pred charakteristickými výkladmi na priečelí obchodného domu, ktoré pôsobia ako scéna exteriéru.
Oslovili sme scénografa štúdia, Juraja Kucháreka, ktorý vytvoril nielen stavbu celého ateliéru, ale aj jeho zariadenie. Opýtali sme sa ho, čo všetko musel mať ako tvorca scény tohto dobového seriálu na zreteli, z čoho čerpal námety a čo ho najviac potrápilo.
Ako dlho ste stavali ateliér pred začiatkom nakrúcania seriálu?
Príprava návrhov a zariadenia trvala zhruba dva mesiace a samotný ateliér sa staval tri mesiace.
Mali ste od tvorcov seriálu v zadaní nejaké špeciálne požiadavky?
Áno, v zadaní bola najmä rôznorodosť interiérov na základe spoločenských vrstiev, ich farebná špecifikácia zameraná prevažne na teplé odtiene.
Samozrejme, zadanie vychádzalo aj z možností, ktoré nám poskytoval pôdorys ,,štúdia", v ktorom sme dekoráciu mali stavať. Najskôr som si pripravil len jednoduchú schému jednotlivých interiérov, kde som si zadefinoval, aké, a aké veľké priestory chcem navrhovať. Takto sa vytvorila štruktúra celého pôdorysu, na základe ktorej som začal navrhovať konkrétne interiéry.
Všetky časti ateliéru ste vyrábali na mieru?
Čo sa týka architektúry, kompletne všetko bolo vyrobené na mieru. Väčšia časť nábytku sa taktiež vyrábala na základe výkresov a iba konkrétne solitérne kusy sme zháňali v antikvariátoch a starožitníctvach. Tie sme po zakúpení následne opravovali a čalúnili, aby sme ich doladili do konkrétnej farebnej podoby, keďže každý interiér podliehal vopred určenej farebnej palete.
Z akých historických podkladov ste pri realizácii ateliéru vychádzali?
K naštudovaniu podkladov sme používali najmä knihy, katalógy, samozrejme aj dobové filmy slúžili tiež ako inšpirácia. Skvelým podkladom a inšpiráciou boli dokumenty o architektoch a bytovej kultúre.
Každý jeden priestor mal presný dobový koncept vychádzajúci z inšpirácie konkrétnej architektúry historizujúcich stavieb, modernistických smerov, artdeca, či funkcionalizmu. Samotný obchodný dom bol inšpirovaný viacerými obchoďákmi tej doby, no najviac sme sa inšpirovali architektúrou obchodného domu Brouk a Babka.
Čo vám pri stavbe ateliéru dalo najviac „zabrať“?
Najťažšie bolo dozariaďovať jednotlivé priestory, keďže dobové predmety si dnes už nekúpime v obchode. Taktiež nás potrápila časová náročnosť vzhľadom na veľkosť a náročnosť celého projektu.
Kto je Juraj Kuchárek?
Vyštudoval scénografiu na VŠMU v Bratislave. V praxi sa presadil hlavne ako televízny architekt a podieľal sa na scénach k rôznym televíznym formátom nielen na Slovensku ale aj v Česku, je autorom scén k rôznym slávnostným ceremóniám. Pre projekty režiséra Petra Bebjaka navrhol výpravy napríklad k znamym filmom Vianočné želanie a Jozef Mak, alebo minisérii Herec ocenenej Českým levom. Vytvoril tiež scény pre veľké množstvo divadelných inscenácií v Slovenskom národnom divadle.
Päťkrát bol nominovaný na divadelné ocenenia sezóny DOSKY za najlepšiu scénografiu. Dosky 2018 získal za scénu v inscenácii Vojna a mier (SND) a Dosky 2022 za Salemské bosorky (SND).