Novinky

Milí Ružinovčania

Milí Ružinovčania

Rubrika: Spravodajstvo
jedna z vecí, ktorú som pochopil, keď som sa stal starostom, je, že na rozdiel od súkromného sektora, vo verejnej správe všetko trvá o čosi dlhšie. Obzvlášť to platí pri veľkých a dôležitých projektoch. To však neznamená, že sa máme vzdávať. Naopak, vytrvalá práca prináša svoje ovocie - aj tam, kde sa to na začiatku zdalo ako nesplniteľné. Pred pár dňami sme otvorili detské ihrisko na Sedmokráskovej. Pred troma rokmi to bol len popraskaný asfalt a pár rozbitých hojdačiek. Pozemky patrili ministerstvu hospodárstva a brúsili si na ne zuby rozliční developeri. Rok trvalo získať ich pre mesto, podarilo sa mi však vyrokovať dohodu s ministerstvom. Vďaka tomu - a spolupráci desiatok ľudí - majú naše deti nové skvelé miesto na hranie. Podobne to bolo pri Štrkoveci. Veľké parkovisko sme museli získať od developera, ktorý tam plánoval ďalší panelák. Dnes už je na svete projekt nového nízkeho garážového domu a zároveň na jeho streche vznikne nový park. Získali sme aj pozemky pod detským areálom na druhom brehu jazera, takže začíname aj s prípravou jeho komplexnej realizácie. Nedostatok miest v školách a škôlkach riešime prípravou nových škôlok (troch len tento rok) a dvoch úplne nových základných škôl, na ktoré sme už získali takmer 6 miliónov eur z fondov EÚ, takže ich Ružinovčania nemusia platiť zo svojich daní. Od prípravy na zelenej lúke po začiatok výstavby so zabezpečenými zdrojmi prešlo čosi vyše dvoch rokov. Vo verejnej správe asi rýchlostný rekord, vďaka šikovným ľuďom, ktorí začali pracovať na našom úrade. Tieto a mnohé ďalšie projekty sú behom na dlhú trať. Nedajú sa urobiť zo dňa na deň, je to skôr maratón, než šprint. Veľmi sa ale teším, že sa nám darí veci dávať do pohybu. Váš starosta  
Zo zákulisia: Ako vznikajú zóny regulovaného parkovania

Zo zákulisia: Ako vznikajú zóny regulovaného parkovania

Rubrika: Spravodajstvo
Jednou z tém, o ktorých sa v posledných mesiacoch hovorí veľa a často, je zavádzanie celomestskej parkovacej politiky a vznik rezidentských zón. Čo však predchádza tomu, než môžu domáci po návrate z práce domov zaparkovať bez toho, aby museli pol hodinu krúžiť po okolí a dúfať, že nájdu parkovacie miesto? Ako vyzerá práca tímov, ktoré tieto zóny pripravujú?  Pozná to každý, kto žije v Ružinove alebo akomkoľvek inom väčšom meste. Na miestach, kde sme pred desiatimi – pätnástimi rokmi zaparkovali bez toho, aby sa náš slovník dostal na úroveň štvrtej cenovej, dnes po väčšinu dňa miesto takmer nenájdeme. Autá pribúdajú Štatistiky hovoria jasnou rečou – počet áut neklesá, práve naopak. Dve autá na domácnosť už dnes nie sú žiadnou výnimkou. K tomu treba pridať množstvo áut nerezidentov a zamestnancov a klientov bizniscentier najmä v časti medzi Starým Mestom a Bajkalskou ulicou. Spomedzi okolitých veľkomiest bola Bratislava posledná, kde nefungoval princíp rezidentských zón. Od projektu... Potom ako hlavné mesto schválilo princípy, ktorými sa mala riadiť celomestská parkovacia politika, zadala mestská časť spracovanie dopravného prieskumu. Údaje z neho poslúžili ako podklad na to, aká je reálna kapacita parkovacích miest v jednotlivých lokalitách. Prvým krokom na ceste k tomu, aby rezidenti mohli doma zaparkovať, je vypracovanie projektu organizácie dopravy pre jednotlivé ulice. Na ich spracovanie nestačí mať v rukách katastrálnu mapu, jednotlivé zóny si projektanti rovnako ako dopravní inžinieri z miestneho úradu niekoľkokrát dôkladne prejdú aj osobne. Nasleduje prerokovanie projektu s hlavným mestom, a potom do projektu vstupuje aj verejnosť. Obyvatelia majú možnosť posielať svoje pripomienky a na základe týchto skúseností ľudí z okolia sa projekty upravujú. Pečiatky a súhlasy Hotové projekty musí následne schváliť Krajský dopravný inšpektorát. Až potom určí hlavné mesto dopravné značenie. Mestská časť vtedy musí zadať objednávku dopravných značiek, pripraviť ďalší projekt – tentokrát projekt dočasného dopravného značenia, ktoré musí taktiež schváliť krajský inšpektorát a magistrát určí jeho označenie. „Dočasné značenie“ totiž ani zďaleka nie sú len dve značky s dátumami a zákazom státia. Približne 2-3 dni predtým ako mestská časť pristúpi k samotnému vyznačovaniu parkovacích zón, rozmiestni dočasné dopravné značenie a každé vozidlo nafotí mestská polícia. Deň maľovania Ako vyzerá práca tímu mestskej časti v deň, kedy sa v konkrétnej lokalite vyznačujú parkovacie miesta? Na mieste sú spolu so zamestnancami spoločnosti, ktorá má na starosť maľovanie čiar a upevňovanie značiek, vždy aj hliadka mestskej polície, odťahová služba, zamestnanci ružinovskej VPS, ktorí zabezpečujú čistenie komunikácie a vpustov. Samotné práce začínajú s úderom siedmej hodiny rannej odťahom, resp. prekládkou vozidiel, ktoré nerešpektujú dopravné značenie. Nasleduje vyčistenie cesty, resp. parkoviska a predznačenie vodorovného dočasného značenia, t.j. čiar na zemi. Nasleduje samotná realizácia vodorovného a zvislého dopravného značenia a zároveň sa rozmiestňuje dočasné značenie do ďalších lokalít, kde sa bude pokračovať s vyznačovaním. Dočasné dopravné značenie býva rozvezené do 14:00. Stovky hodín práce Do leta budú zóny regulovaného parkovania spustené v piatich častiach Ružinova, od Starého Mesta až po Bajkalskú ulicu. V prípade každej z nich sa postupovalo týmto spôsobom, od projektu až po realizáciu a ceste vyznačenému parkovaciemu miestu predchádzali stovky hodín práce. Aj keď zavádzanie celomestskej parkovacej politiky v Ružinove predstavuje najväčšiu zmenu v dopravných zvyklostiach rezidentov aj návštevníkov mesta, nie je to jediná agenda, ktorú už niekoľko mesiacov riešia zamestnanci oddelenia dopravy. Aj ďalej majú na starosť témy ako zvláštne užívanie komunikácií, vyjadrovanie cestného správneho orgánu, podnety v oblasti dopravy a vyhradené parkovanie mimo zón, kde sa zavádza regulované parkovanie. Podrobnosti o pravidlách celomestskej parkovacej politiky nájdete na www.paas.sk, v prípade ďalších otázok kontaktujte magistrát na infolinke 0800 222 888 (pracovné dni 7:00 – 19:00), v kontaktných centrách PAAS (napr. Apollo Business Center II, Prievozská 4, Tržnica, Trnavské mýto, predajňa DPB, podchod na Hodžovom nám.), resp. prostredníctvom formulára na webe PAAS.  
Pýtali ste sa: Nadstavba na Astrovej ulici

Pýtali ste sa: Nadstavba na Astrovej ulici

Rubrika: Spravodajstvo
Téma výstavby nových a prestavby existujúcich budov je vždy citlivá. Do redakcie Ružinovského Echa sme dostali niekoľko správ, ktoré sa týkali dvojpodlažnej nadstavby na Astrovej ulici (Trávniky). Prinášame vám prehľad odpovedí na otázky, ktoré obyvateľov z okolia najviac zaujímali. Výstavba síce začala len minulý rok, rozhodnutie o nej však bolo vydané už v roku 2007. Samotné práce teda začali takmer pätnásť rokov potom, ako stavebník získal stavebné povolenie. Ako je to možné? Stavebný zákon umožňuje požiadať o predĺženie termínu ukončenia stavby aj opakovane. Pokiaľ teda stavebník doručí včas takúto žiadosť, stavebný úrad ju nesmie odmietnuť. Ďalšou častou otázkou býva, ako bolo možné povoliť stavbu bez parkovacích miest. Súčasťou projektovej dokumentácie k nadstavbe je aj parkovanie. Podmienkou toho, aby sa konanie mohlo vôbec začať, je vzťah k pozemkom. Tie sú vo vlastníctve hlavného mesta a stavebník o ich využívaní s magistrátom stále rokuje. Norma stanovuje, že pre projekt tohto rozsahu je treba vybudovať 15 miest vrátane jedného pre ŤZP a ak dôjde k dohode medzi stavebníkom a magistrátom, vznikli by medzi blokmi A a B tejto stavby. Až potom, ako bude medzi nimi podpísaná zmluva, môže sa pristúpiť k ďalšiemu kroku, t.j. stavebník môže požiadať stavebný úrad o stavebné povolenie parkoviska v samostatnom konaní. Bez toho, aby parkovacie miesta neboli zabezpečené, však nadstavba nebude môcť byť skolaudovaná. V roku 2007 získal stavebník jediné povolenie a to sa týkalo zmeny dvoch existujúcich budov (tzv. HB bloky) nadstavbou o jedno podlažie. Dva roky po vydaní stavebného povolenia, teda v roku 2009, požiadal o tzv. zmenu stavby pred dokončením – o navýšenie o ešte jedno podlažie. Celkovo by teda v budove malo byť po skolaudovaní 6 bytov, 3 apartmány, 4 kancelárie a 13 firemných administratívno-skladových priestorov. Predtým, ako stavebný úrad v roku 2009 vydal súhlas s touto nadstavbou, verejnou vyhláškou bolo oznámenie doručené všetkým vlastníkom bytov na Astrovej. Účastníci konania ani dotknuté orgány však v zákonnej lehote nedoručili stavebnému úradu žiadne pripomienky. Nevôľu časti obyvateľov vyvolala aj farba fasády. Obyvatelia z okolia sa vyjadrili, že požiadali stavebníka o zmenu farby, pretože „čierna je tmavá a pôsobí veľmi zle“, ale ten im mal tvrdiť, že „farbu fasády mu nakázali zo stavebného úradu“. Stavebný úrad neposudzuje vizuálnu stránku projektov, ale ich súlad s technickými normami, ktoré vyplývajú z platnej legislatívy a to, či doloží všetky potrebné súhlasy množstva iných orgánov a inštitúcií. Svetlotechnický posudok uvádza, že farba nemá vplyv na normové preslnenie okolitých bytov a denné osvetlenie okolitých miestností. Pri určitých stavbách by farbu mohol posudzovať pamiatkový úrad, čo však tiež nie je prípad tohto typu projektu. Stavebné práce by mali byť ukončené do konca roka 2022 (pokiaľ stavebník opäť nepožiada o predĺženie) a okolie stavby musí dať do pôvodného stavu do kolaudácie stavby.  
Vizualizácie projektu: Štrkovec: Viac zelene aj parkovací dom

Vizualizácie projektu: Štrkovec: Viac zelene aj parkovací dom

Rubrika: Reportáže
Štrkovecké jazero patrí bezpochyby medzi najkrajšie lokality Ružinova a svoj voľný čas tu radi trávia ľudia z celého mesta. Znamená to však aj väčšiu záťaž na parkovacie kapacity, keď si tu svoje autá počas dňa nechávajú ako návštevníci jazera, tak aj zamestnanci neďalekých kancelárskych budov. Projekt revitalizácie tohto priestoru myslí na všetkých – na obyvateľov z okolia aj na návštevníkov tejto oddychovej zóny.  Ešte pred letom v roku 2020 riešili obyvatelia Stropkovskej a Komárnickej problém, kde budú parkovať svoje autá. Vtedajší majiteľ pozemku na východnej strane jazera tu totiž plánoval výstavbu novej bytovky, čím by zaniklo parkovisko, ktoré zvykli ľudia z okolia používať celé desaťročia a takisto by to obmedzilo prístup k jazeru. Vďaka tomu, že poslanci schválili odkúpenie tohto pozemku do vlastníctva mestskej časti, zachránili túto lokalitu pred výrazným zahusťovaním. Tým, že pozemok prešiel do rúk Ružinova, sa zároveň podarilo naštartovať roky trvajúci proces prípravy územného plánu zóny Štrkovecké jazero, ktorý blokovali aj námietky súkromných majiteľov pozemkov. Ako teda bude vyzerať táto lokalita po rekonštrukcii? Zadanie bolo jednoduché - zachovať parkovacie kapacity so zvýhodnením pre rezidentov a zároveň vytvoriť nový verejný priestor s množstvom zelene, ktorý zveľadí celú lokalitu. Výsledok si môžete pozrieť priamo na vizualizáciách. Na mieste zanedbaného parkoviska vznikne dvojpodlažný parkovací dom s parčíkom na streche a s novou promenádou zo strany jazera a s priestorom na dve prevádzky a terasové sedenie pre návštevníkov. Parčík na streche bude „pochôdzny“, takže sa po ňom bude dať pokojne prechádzať. Vyjsť sa tam bude dať dvoma rampami (teda aj s kočiarikom alebo vozíkom), prípadne po schodisku. Parkovací dom bude mať jedno nadzemné a jedno podzemné podlažie a siahať bude len do výšky terasy vedľajšieho domu na Stropkovskej, takže nik z domácich nepríde o výhľad na Štrkovec a ani to nijako negatívne neovplyvní ostatných obyvateľov z okolia. Bude mať kapacitu 170 parkovacích miest, ktoré by boli za poplatok prístupné pre návštevníkov, a na povrchu ostane približne 70 miest, ktoré by boli určené výhradne pre rezidentov tejto zóny. Celková kapacita tak oproti dnešnej stúpne približne o dve tretiny. Pokiaľ nenastanú nepredvídateľné komplikácie, premena tohto miesta by mohla byť hotová o 2-3 roky.  
Eurofondy pre Ružinov: Takmer tri milióny na školu

Eurofondy pre Ružinov: Takmer tri milióny na školu

Rubrika: Spravodajstvo
Mestská časť získala 2,74 milióna na výstavbu novej základnej školy, a tak na ZŠ Ostredková pribudne nový plnohodnotný pavilón. Celkovo už mestská časť získala z eurofondov na rozširovanie škôl takmer 6 miliónov eur. Za posledných päťdesiat rokov síce v Ružinove pribudlo viac ako 30-tisíc obyvateľov, ale ani jedna škola. Za posledný rok a pol je to už tretí z projektov rozširovania kapacít. Prvým bolo získanie budovy v areáli gymnázia na Tomášikovej, ktorú Ružinovčania poznajú ako bývalú modelovú školu ministerstva školstva a ktorá bude mať za sebou čoskoro prvý rok fungovania. Druhou je rozšírenie ZŠ Medzilaborecká, kde už prebiehajú stavebné práce a nový pavilón ZŠ Ostredková bude tretím projektom v poradí. Štvrtým bude ZŠ Vrútocká, ktorá by sa mala realizovať v roku 2024. Nový pavilón školy na Ostredkoch by spĺňal podmienky na to, aby bol samostatnou školou. Výnimočný bude tým, že jeho súčasťou bude obrovská telocvičňa s kapacitou až 500 ľudí, ktorá bude slúžiť nielen škole, ale celému Ružinovu na organizovanie športových turnajov a rôznych majstrovstiev.  
Slávny tenor z Jadranu, Goran Karan, vystúpi v Ružinove

Slávny tenor z Jadranu, Goran Karan, vystúpi v Ružinove

Rubrika: Podujatia
Jedna z najväčších hudobných hviezd Chorvátska, so svojím zamatovým hlasom a akustickou kapelou Vagabundo, zaspieva naživo už 10. augusta 2022 v bratislavskom Ružinove. Koncert sa koná exkluzívne pod holým nebom v Amfiteátri pri Štrkoveckom jazere o 19:00 hod.   Tvorba Gorana Karana vychádza z Dalmátskej ľudovej hudobnej tradície. Slávny Chorvát reprezentoval svoju krajinu v speváckej súťaži Eurovízia, kde získal deviate miesto s piesňou „Ostani“. V roku 2005 bol jedným z porotcov súťaže Hrvatski idol, Chorvátskej verzie Superstar. Karanova pieseň Ružo moja bila vyhrala v roku 2005 na Hudobnom festivale v Splite, ako aj v roku 2005 na festivale Sunčane skale v Herceg Novi. Vstupenky je možné zakúpiť v sieti Predpredaj.sk. Koncert pripravili Mestská časť Bratislava-Ružinov a CULTUS Ružinov. Partnerom podujatia je Ružinovský športový klub. Viac informácií nájdete na cultusruzinov.sk a na Facebooku Cultus Ružinov.